Sistemul de garanție-returnare – instrument de mediu pentru susținerea unei economii circulare, conform unui studiu elaborat de Academia de Studii Economice din București

În data de 09 martie 2020, în cadrul Academiei de Studii Economice din București, a fost prezentat „Studiul privind evaluarea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare reutilizabile din sticlă, plastic sau metal”, care reprezintă o componentă importantă a Sistemului de Gestionare a Deșeurilor din România. Studiul a fost expus în fața participanților de către lect. univ. dr. Cristian Teodor, coordonatorul proiectului.

În preambul a fost evidențiat că România înregistrează deficiențe în atingerea obiectivelor impuse prin directivele europene. În acest sens, trebuie lucrat în vederea stabilirii obiectivului comun la nivel comunitar, și anume transformarea economiilor statelor membre în economii circulare, aspect care necesită implicarea tuturor stakeholderilor (cetățeni, organizații neguvernamentale, institutii publice, mediu academic și operatori privați).

Obiectul studiului mai sus menționat este reprezentat de sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri, utilizate la îmbutelierea băuturilor, care este privit ca un instrument de mediu eficace în susținerea colectării separate cu scopul reciclarii ambalajelor pentru băuturi. În plus, acesta fiind un sistem închis care respectă principiile economiei circulare întrucât materialele generate nu ajung la depozitele de deșeuri.

În cadrul studiului se face referire la articolul 10 (5) din Ordonanța de urgență nr. 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, în care se face referire la faptul că până la data de 1 ianuarie 2021 este necesar să se stabilească un astfel de sistem de garanție-returnare.

Rezultatele studiului subliniază, în primul rând, faptul că în vederea atingerii obiectivelor trebuie ca valoarea garanției să fie îndeajuns de mare astfel încât consumatorii să fie motivați să returneze deșeurile de ambalaje, însă îndeajuns de mică astfel încât să diminua impactul asupra atitudinii de cumpărare a consumatorilor. De asemenea, este menționat că produsele care intră în acest proces de garanție-returnare trebuie să fie etichetate corespunzător, descrierea etichetei și prețul garanției să fie clar specificate la raft, să nu fie vizate de TVA.

În al doilea rând, din perspectiva modalității de colectare a deșeurilor de ambalaje, aceasta se va realiza atât modern prin automate de tip RVM, cât și tradițional în saci inscripționați cu coduri de bare, iar  în cele din urmă deșeurile de ambalaje colectate vor ajunge în centrele de numărare (se propun 3-5 astfel de centre regionale) în vederea numărării efective a ambalajelor, sortării și reconcilierii datelor cu sistemul central pe baza cărora se va face decontarea către producătorul ambalajelor.

În al treilea rând, modelul circuitului material al ambalajelor propus pentru România este următorul: producător/generator – retailer – consumator – centru colectare – centru numărare – reciclator – producător/generator. Circuitul financiar implică următorii actori: productor/generator – retailer – consumator – centru colectare – consumator. 

În al patrulea rând, în spatele acestui sistem închis de garanție-returnare se află organismul central care este preferabil să fie unul independent, în care producătorii, reciclatorii, retailerii sunt cei care finanțează și gestionează sistemul. Astfel, din punct de vedere financiar, prețul este cel plătit de către consumator pentru produs și garanția aferentă acestuia. Apoi, veniturile sunt reprezentate de tariful pe care producătorii/generatorii îl plătesc pentru funcționarea sistemului și de cele din valorificarea materialelor reciclabile. În final, costurile sunt legate de cheltuielile necesare pentru manipularea la punctele de colectare, pentru transportul de la punctele de colectare la cele de numărare și pentru funcționarea sistemelor de numărare și a sistemului central. 

Concluziile studiului au evidențiat că, la nivelul României, introducerea sistemului de garanție-returnare va avea un impact pozitiv asupra cadrului social-economic-ecologic prin diminuarea aruncării necontrolate a deșeurilor în mediu, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și dezvoltarea unui comportament responsabil al consumatorilor. În plus, din pespectiva rezultatelor preconizate în urma implementării sistemului de garanție-returnare, acestea estimează o creștere a ratelor de recuperare a deșeurilor de ambalaje, la 73% în primul an, 80% în al doilea an, 90% în al treilea an și 92% în anii următori.

(sursă: Teodor, C., Bran, M., Ignat, R., Marin, E., Strat, V., Trică, C. (2020), Studiu privind evaluarea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare reutilizabile din sticlă, plastic sau metal, Academia de Studii Economice din București)

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.